Vandaag mag ik taart uitdelen. Trakteren is altijd leuk, het is nog leuker als je een ander mag verrassen met taart omdat ze iets bijzonders hebben gepresteerd.
"Al geruime tijd zijn leesconsulenten van
Bibliotheek Kennemerwaard werkzaam op basisschool de Paperclip in
Heerhugowaard. Samen met de school hebben zij al veel lees- en taal
stimulerende activiteiten georganiseerd voor en met kinderen. De Bibliotheek op school is een intensieve
meerjarige samenwerking tussen basisscholen en de bibliotheek. Doordat de
bibliotheek en de scholen hun krachten bundelen en elkaars expertise en bewezen
programma’s benutten, werken ze samen aan aantoonbare verbetering van
onderwijsresultaten op het gebied van lees- en taalvaardigheid en informatie-
en mediavaardigheden. Door deze vaardigheden op jonge leeftijd te versterken,
gaan bibliotheek en scholen de strijd aan tegen laaggeletterdheid en dragen zo
bij aan de mediawijsheid van burgers.
Barbara Koster, directeur Paperclip |
Tot zo ver het persbericht. Deze prestatie van het team van De Paperclip is een groot compliment en felicitatie waard. Het compliment wil ik ook uitbreiden naar de ambtenaren, raadsleden en wethouders van Heerhugowaard, die bij het toekennen van gelden voor combinatiefunctionarissen ook hebben ingezet op taalconsulenten. Naast geld voor sport- en cultuurondersteuning voor het onderwijs, hebben zij ook geld beschikbaar gesteld voor het inzetten van leesconsulenten voor taal- en leesbevordering op een aantal basisscholen. Hun gelijk wordt dagelijks bewezen op de scholen waar onze leesconsulenten bezig zijn.
Barbara Koster wist mij te melden dat ze bij de laatste DMT (Drie minuten toets) nergens meer negatief scoren, alles in het groen. Een mooi resultaat voor het leerkrachtenteam van deze school. En zei Barbara: "We weten zeker dat ook de inzet van Silvia Honigh, de leesconsulent van de bibliotheek daar zeker aan bij heeft gedragen."
Daarom vandaag taart voor het team van De Paperclip, en eigenlijk bedoeld als tractatie voor alle scholen die een consulent van bibliotheek Kennemerwaard hebben. We scoren toch maar mooi fors boven het landelijk gemiddelde! Een bewijs dat inzetten op kwaliteit van onze medewerkers en kwantiteit qua inzet uren ( liefst 4 uur wekelijks per school van 200 leerlingen) echt een verschil maakt in het bestrijden van taalachterstanden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten