zondag 20 februari 2011

Rekenen

Vorige week donderdag zat ik op de tribune bij de commissievergadering van de gemeente Alkmaar. Het B-woord is een veel besproken topic. Bezuinigen. De wethouder financiën meldde aan de raadsleden dat de bibliotheek aan zet is. Ik begreep hem eerst niet goed, maar hij verduidelijkte aan de raad, en daarmee aan mij, dat ik met rekenmodellen mag komen en voorstellen hoe de 10% bezuinigingen op te vangen.

Dat zelfde bedrag komt ook bij de gemeente Castricum vandaan, waar ze ook willen weten wat wij gaan doen om de bezuinigingen op te vangen. Daar ga ik komende week dus hard aan werken. Want het gaat niet alleen om de 10%, daar komt intern een groter bedrag bij omdat we in onze bibliotheken en personeel moeten investeren om de veranderingen in de maatschappij om ons heen op te kunnen vangen. We moeten dus ruimte maken om dat ook te realiseren. We kijken aan tegen een bezuiniging van ca. €1,2 miljoen om bezuinigingen en investeringen op te kunnen vangen. Dat is fors!

Ik hoop komende week een aantal ideeën uit te kunnen werken en door te rekenen. Ik realiseer me heel goed dat dit pijn gaat doen in onze organisatie, bij onze klanten en in de stad. Ik hoop dat ik samen met de politiek goede keuzes kan maken die de functie van de bibliotheek zal behouden voor onze drie gemeenten, namelijk leesbevordering, vrije toegang tot informatie in samenhang met mediawijsheid, een plek om samen te komen, de sociale cohesie.

Het zal niet mee gaan vallen om er een verhaal van te maken waarbij iedereen het gevoel heeft dat hij er op de korte en lange termijn bij wint. Want snijden om daarna weer te kunnen groeien, je kunt ook te diep snijden en dan het leven er uit halen. Een wankel evenwicht. Waar ligt de grens?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten