woensdag 16 februari 2011

Een drukke dag

Vandaag is een drukke dag. Vanochtend begon ik met een personeelsbijeenkomst. Daarin gaven we als managementteam een presentatie over wat ons dit jaar staat te wachten.

Resultaat gericht werken
Ik begon met een verhaal over het resultaat gericht werken. Het verder uitkristalliseren van werkplannen, van de keuzes die we met elkaar in ons meerjarenbeleidsplan hebben gemaakt. Doorrekenen hoeveel uur we waar aan willen en kunnen besteden. Geen spetterend verhaal, wel een belangrijke bouwsteen voor ons pad dat we uitgestippeld hebben.

Ambities en bezuinigingen
Daarna hebben we gesproken over onze ambities en hoe die zich verhouden tot de dreigende bezuinigingen. Een moeilijk verhaal, niet qua inhoud, wel qua impact. Want het gaat er inhakken als we echt voor de 'volle mep' geraakt worden. Dan zullen er naast het niet verlengen van contracten ook ontslagen gaan vallen. Wat volgens mij voor alle medewerkers duidelijk was is dat we kiezen willen voor innovaties, voor sterke, grote vestigingen en voor voorzieningen in de wijken en dorpen al zullen die niet altijd in een eigen gebouw zitten.
Ik heb onze medewerkers beloofd om ze zoveel mogelijk op de hoogte te houden over de keuzes die we maken. Er is ook duidelijk dat er geen functie onbesproken blijft, alles moet tegen het licht of we het zelf blijven doen of uitbesteden. En we zullen een plan moeten maken hoe we onze medewerkers scholen om aan de nieuwe functie-eisen te kunnen voldoen. We zullen elkaar ook nodig hebben om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien.

Biebsearch
Daarna spoedde ik mij met twee collega's naar twee verschillende gesprekken met twee verschillende voortgezet onderwijsinstellingen. Grappig hoe we van het ene gesprek vol energie naar buiten kwamen, echt een leuk gesprek met veel inhoudelijke visie, veel weerklank. Bij het andere gesprek veel minder weerklank, we werden een beetje bekeken alsof we vertegenwoordigers waren die iets kwamen verkopen waar ze niet op zaten te wachten;-) Dat is natuurlijk niet helemaal waar, ook hierbij kwamen we uiteindelijk wel met een vervolgafspraak naar buiten, maar er was niet gelijk aansluiting en het was meer zoeken naar waar een win-win zat. Toen ik zei dat we niet perse iets met hen hoefden was dat geloof ik bijna een teleurstelling voor een van de gesprekspartners en wilde hij toch zeker wel verder kijken. Dus ookmdaar wordt vervolgd.

Debat bezuinigingen
Na mijn avondeten snel op t fietsje gesprongen om in een forum te zitten bij de lokale PvdA. Zij hadden Plasterk uitgenodigd om te praten over of je sociaal kon bezuinigen. Het ging natuurlijk toch veel over de PvdA, over de crisis, over de provinciale verkiezingen. Hij had wel een aantal goede bespiegelingen, dat er meerdere crises zijn, een economische, een duurzaamheids en een democratische crises. Overal is het vertrouwen weg en dat wreekt zich.
Bedoeling was dat ik als een van de forumleden met Plasterk in discussie zou gaan, maar dat deed de zaal. Ook goed;-)

Na de pauze, Plasterk was al weg, hebben we als forum met de zaal gediscussieerd. Een van de belangrijkste conclusies was dat bezuinigen wel kan, maar dat je tijd moet krijgen om het op te lossen met creatieve ideeën. Ter plekke ontstonden al weer nieuwe ideeën en contacten. En de wijkwethouder zat naast me, dus ik hoop dat we iets meer tijd krijgen voor het zoeken van slimme samenwerkingspartners.

Het was een lange goed bestede dag.

3 opmerkingen:

  1. Bij het lezen heb ik spontaan het beeld van een hedendaagse Jeanne d'Arc voor ogen. Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Edwin en F. Dank dank, wijntje werd kopje warme melk want in naborrelen met politici al eenglaasje op en vandaag gelijk 's ochtends managementteam vergadering en daarnakreeg ik mijn Functioneringsgesprek, dus enige helderheid wel gewenst ;-) ik denk dat de gemiddelde directeur nu zobezig is hoor als hij/zij met ontwikkelingen en bezuinigingen bezig is.

    BeantwoordenVerwijderen