Zoals gebruikelijk geef ik een korte inkijk op wat er
tijdens de laatste vergadering van de Innovatieraad is besproken. Die was 21
mei, en het verslag liet helaas iets op zich wachten doordat andere zaken
voorrang kregen.
We hebben als Innovatieraad mede tot taak het creëren van
draagvlak voor innovaties. Wij vinden het belangrijk om allerlei aspecten van
innovaties te delen en te bespreken met ‘het land’; ook de KB vindt dit
belangrijk. In het najaar zal er daarom een innovatieweek worden georganiseerd,
waar ook de innovatieraad een aantal sessies aanbiedt, zoals bijvoorbeeld de
welbekende innovatiedoedag en een kennisdeeldag over fablabs in de bibliotheek.
De datum wordt 19 tot 23 oktober, dus “Save the Date!”
Naast het nadenken over de Innovatieweek hebben we een
aantal lopende of afgeronde projecten besproken. DOKLab heeft een rapport
gemaakt over hoe MOOC’s in bibliotheken
worden gebruikt. En of er kansen op dit terrein liggen. Wij als Innovatieraad roepen
bibliotheken op om met cursussen die online beschikbaar zijn, zoals bv HEMA
cursussen een combinatie te maken met cursussen “in real life” met bibliotheekcursussen. Zijn er
bibliotheken die dit al doen, of hebben gedaan, of zijn er die daar wel mee aan
de slag zouden willen? De Innovatieraad denkt dat de combinatie van MOOC en een
“fysieke” component voor lokale bibliotheken, het zogenaamde ‘blended learning’
goede mogelijkheden en kansen biedt. Meld
je als je ervaring of plannen hebt!
Verder hebben we van gedachten gewisseld over welke
onderwerpen we het komende jaar zouden willen bespreken, en waar we aandacht in
projecten voor zouden willen hebben. De volgende zaken kwamen voorbij: de
makersbeweging, community building, ruilbibliotheken, sociale innovatie en
empowerment van de branche; ondernemerschap
Bibliotheek Drachten kwam ook nog langs om ons bij te praten
over de voortgang van hun project “Beleef het in de bieb”. Beleef het in de
bieb (een voortbouwen op de Beleefbibliotheek) bestaat uit vier onderdelen:
• Signaleren van informatie / elke gestelde vraag wordt
geregistreerd, signaleren vanuit media,
etc.
• Redactie maakt infopakketten (soort digitale dossiers),
documenteert ook activiteiten,
opgedeeld in interessegebieden. Er zijn er ong. 500 actief
(infopakketten).
• Activiteiten (lezingen e.d.)
• Kennispartners: kennis toevoegen aan activiteit of
infopakket.
Er is een portal gemaakt om toegang te geven tot deze vier
onderdelen; nu in demo, gaat live in juni. Het idee is dat iedere bibliotheek
voor zichzelf bepaalt welke infopakketten worden gepresenteerd, met een
mogelijkheid tot co‐creatie met samenwerkingspartner – dat kan iedereen zijn
(bedrijf, buurman, etc). Kennispartners zijn een nieuwe toevoeging. Portal is
voor elke bibliotheek in NL te gebruiken. Tips worden zichtbaar na moderatie
door de redactie. Het concept is overdraagbaar: andere bibliotheken betalen wel
een bijdrage (5 cent per inwoner, 8% per verkocht kaartje incl. ideal
betaling). Full‐tekst artikelen staan in de portal; afspraken met uitgevers
gelden dan niet meer (mogelijkheid om door te gaan linken naar Blendle). Het
project legt een mooie link tussen de collectie en connectie met de omgeving
rondom de bibliotheek en kan bibliotheken helpen hun programmering verder uit
te werken en hun lokale netwerk uit te breiden.
Goed initiatief! Het is belangrijk dat zulke zaken breed gedragen gaan worden. Collaboration is een goede manier om innovatie tot stand te brengen.
BeantwoordenVerwijderen