vrijdag 28 januari 2011

Digitale strategie

Gisteren hadden we opnieuw een dag met Albert Boswijk, onder de vlag van ProBiblio werken we in Kennemerwaard aan een digitale strategie. De eerste dag, eind vorig jaar, was ons niet mee gevallen. Moeizaam, zoekend naar een weg. Alsof je door een diep en donker woud gaat, tussen de bomen schijnt wel af en toe licht, maar zijn het dwaallichten die je steeds dieper het moeras in trekken of zijn het gidslichten die je door de duisternis begeleiden op weg naar de graal.

AU
Gisteren was het opnieuw moeizaam. We kunnen als medewerkers van de bibliotheek heel goed zien wat er schort aan de dienstverlening van een ander (ziekenhuis, restaurant etc.) maar de balk in ons eigen oog..... Vervolgens kreeg ik van Albert een paar keer de boodschap mee dat onze missie te uitgebreid is, we willen te veel! Het is een missie voor de politiek zei hij, daar kunnen jouw medewerkers niks mee. Het richt onvoldoende. Met andere woorden, mevrouw de directeur doe je huiswerk over. (dat zei hij niet hoor, maar die boodschap was duidelijk). Dat was een harde realitycheck. Hoewel ik het idee heb dat door het schrijven van ons meerjarenbeleidsplan onze medewerkers een beter idee hebben waar we naar toe willen, kan het dus nog veel duidelijker. Ik denk ook wel dat Albert gelijk heeft. Het zit nog te veel op abstract niveau, we moeten voor onze medewerkers en voor onze klanten een korter, bondiger verhaal maken. Daarin maken we duidelijk wat we van onze medewerkers verwachten, en wat onze klanten van ons kunnen verwachten.

Digitale strategie, vertaling van de missie
We zullen binnenkort met een kleiner comité doorpraten over hoe we onze digitale strategie gaan omschrijven. We zijn er gisteren niet meer aan toe gekomen. We moeten echt nog beter gaan opschrijven, expliciet maken wat wij willen dat de klant voelt als hij de bibliotheek digitaal bezoekt. Wat mag hij van ons verwachten. En dat moeten we dan ook vertalen naar wat wij van onze medewerkers verwachten, welke competenties hebben ze nodig.

Eyeopener vond ik dat Albert ons meldde dat we steeds bezig zijn om de interne processen op orde te krijgen. Daar kun je tot aan je dood mee bezig zijn zei hij, en zo telkens in het zelfde cirkeltje verder gaan. Wat je moet doen is eerst bij je klant starten. Dat hebben we in aanloop voor ons meerjarenbeleidsplan wel gedaan, maar het moet nog grondiger. Zoals we in het MT als eens hebben gezegd, we moeten klantgedreven worden, de klant staat voorop. We zeggen het zo vaak, we zijn er schoorvoetend ook mee bezig, nu moeten we het ook gaan doen, meer dan ooit. Wow, dat wordt een hele klus, daar ben ik van overtuigd. En ik ben er ook van overtuigd dat we hiermee de noodzakelijke verandering die we al hebben ingezet verder kunnen doortrekken.

4 opmerkingen:

  1. Mijn complimenten dat je zo zelfkritisch kunt zijn, maakt je in mijn ogen tot een prima, toekomstgerichte manager!
    Groeten, Esther Valent

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @guppie eeehm, dank en bloos.. Ik hoop het en geloof ook ernstig in twijfel en de discussie zoeken als een goede motivator voor veranderingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vraag me af in hoeverre de strategie van Bibliotheek.nl bij jullie leidend is? Heb je als individuele bibliotheekorganisatie niet vooral een daarvan afgeleide digitale strategie?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jan klerk: we zullen die er bij halen, we willen vooral voor ons zelf omschrijven wat onze klant van ons mag verwachten, en vervolgens hoe dat zich vertaald naar wat dat van onze medewerkers vraagt. Ik denk dat de strategie van B.nl daar ondersteunend bij kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen