Vandaag was ik op bezoek bij een van onze drie gemeenten. En daar kreeg ik de mededeling dat er waarschijnlijk 10% op ons budget gekort gaat worden. Of ik een aantal scenario's aan kan dragen hoe hier mee om te gaan. Ook wilden ze graag een aantal innovatieve ideeën aangedragen zien waarbij het niet om een uitleenfunctie moest gaan. Ze dachten meer aan iets community-achtigs, iets met leesbevordering....
Daar kon ik ter plekkke gelukkig wel iets op melden, al schud ik ze ook niet zo maar uit mijn mouw. Wel met dank aan de workshop van Mark Deckers, dat moet eerlijk gezegd!
Wat me na afloop van dat gesprek bij bleef was dat een van de ambtenaren zei dat veel van zijn collega's zeiden dat de bieb zo'n goedkope voorziening is. En ja, dat is tot op zekere hoogte ook zo. Al is een bedrag van ca. € 45,- voor juist de onderkant van de maatschappij helemaal niet weinig, maar juist een groot bedrag.
Wat ik vooral treffend vind is dat het in deze discussies zo vaak gaat om de kosten, het gaat niet om de opbrengsten. Ik weet dat er gelukkig nu een stevige discussie is ontstaan over wat de maatschappelijke opbrengsten zijn van het bibliotheekwerk. Daar zou zo'n discussie over moeten gaan. Dus ik ga heel snel op zoek naar dat onderzoek waar Frank Huijsmans mij al op wees. Ik wil uit de discussie van kosten, ik wil naar discussies over opbrengsten, maatschappelijke waarde! In onze beleidsvisie hebben we het al gezegd: het gaat niet om wat een bibliotheek kost, het gaat er om wat het de maatschappij kost als de bibliotheek er niet meer is. En als wij dat niet duidelijk kunnen maken zijn we geen knip voor onze neus waard.
Welk onderzoek is dat?
BeantwoordenVerwijderen@ Ton: Frank Huysmans op bibliotheek 2.0 in de discussie over maatschappelijk meerwaarde van de bibliotheek, en hij refereert dan aan het belang van lezen in het algemeen en wat je opvoeding daar in betekent: "Wie zijn counterparts wil overtuigen van de educatieve opbrengst van goed leren lezen, heeft wellicht baar bij twee recente studies van Nijmeegse sociologen naar de (positieve, jawel) invloed van de door ouders aan hun kinderen leesopvoeding op de leesvaardigheid van kinderen en de schoolprestaties die daar het gevolg van zijn. Nota bene: de studies gaan dus niet specifiek in op de rol van de bibliotheek specifiek, maar wel van het belang van goed leren lezen (en de rol van de ouders daarin).
BeantwoordenVerwijderenNotten et al. 2008
Kloosterman et al. 2010"