Zelf ben ik ook voorstander van het zogenaamde 'storytelling'. Met een ware gebeurtenis maak je de cijfers levend, en vertel je wat iets wat de bibliotheek heeft gedaan voor een persoon of een instelling heeft betekend. Ik deel graag met jullie het volgende voorbeeld dat ik kreeg toegestuurd van Rita Smedinga, één van onze accountmanagers voor het onderwijs.
"Trots en
blij
Aan het
einde van het schooljaar zijn er veel evaluatiegesprekken op de scholen. Hoe is
het afgelopen schooljaar gegaan en op welke manier gaan we het nieuwe
schooljaar met elkaar samenwerken? Deze gesprekken zijn heerlijk om te doen.
Waarom? Onze de Bibliotheek op school(dBoS) consulenten maken op de scholen het verschil. Door de LeesMonitor
zien we een stijging in het lees- en medianiveau. dBos consulenten hebben eigen inbreng, geven
ondersteuning aan de ouders en de teams en brengen de leerlingen veel plezier
op het gebied van lezen en media-educatie. Maar steeds vaker ook op het gebied
van duurzaamheid, programmeren, filosoferen: de 21ste -eeuwse
vaardigheden die kinderen nodig hebben om zich in onze maatschappij te kunnen
redden.
Maar zoals
het gesprek op de Spinaker (openbare school voor voortgezet speciaal onderwijs)
ging, dat was echt ongelofelijk. De docenten vroegen eerst aan Leonie Befort hoe ze
het afgelopen schooljaar zelf had ervaren. Het eerlijke antwoord was: eerst
positief, daarna heel moeilijk en nu gaat het goed. Leonie heeft veel steun
ervaren van de docenten tijdens dit lastige proces. Ze begrepen dan ook heel goed hoe dit voor
haar is geweest. ( Ter verduidelijking: In Heerhugowaard voeren we op alle bovenbouw van het basisonderwijs en op alle onderbouw van het voortgezet onderwijs al een aantal jaren een programma uit dat leerlingen (en hun ouders) weerbaar maakt op het gebied van digitaal of cyberpesten, sexting en grooming.)
CC0 Creative Commons, Pixabay |
Daarna kwam
er een WMP-rapport op tafel en wat blijkt: het
afgelopen schooljaar is het digitaal pesten enorm afgenomen! 85% van de
leerlingen hebben een 4 (hoogste score) gescoord, daar waar het in de jaren
ervoor een 2 was!! Het gestelde doel (digitaal pesten verminderen) is met grote
stappen in het afgelopen jaar gehaald!!
School geeft
aan dat de meerwaarde van de lessen van de bibliotheek zich hiermee hebben
bewezen.
Want wat zien zij in de praktijk:
-
Jongeren
reageren positief op de lessen van Leonie.
-
De
boodschap wordt helder gebracht
-
De
leerlingen zijn echt geconcentreerd bezig met de opdrachten
-
Ouders
komen nog steeds terug op de ouderavond van Leonie die aan de lessen vooraf
ging.
-
Het
materiaal past prima bij de doelgroep.
Als
voorbeeld werd een quote van een leerling genoemd die naaktfoto’s had
rondgestuurd waarna er een les van Leonie was gegeven. ‘Ik stuur geen
naaktfoto’s meer rond hoor! Volgens juf Leonie ben ik dan strafbaar en daar heb
ik echt geen zin in!’.
Een docent
van de Spinaker heeft zich ten doel gesteld om binnen de werkgroep van alle
VO-scholen binnen de interregio Heerhugowaard elkaar te vinden in het verbinden
en in het op elkaar aanpassen van taalgebruik en handelen. Onze consulent trekt
daarin samen met haar op en ondersteunt haar.
Preventie,
verdieping en verbreding. Daar kunnen wij als Bibliotheek Kennemerwaard trots op zijn dat we daar aan bijdragen!!"
Zo'n verhaal zegt wat mij betreft veel meer over onze impact dan onze cijfers, al hebben die zeker mee ;-). Van dit verhaal word ik ook trots en blij!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten