dinsdag 6 april 2010

afspraken maken


Terwijl ik zit te wachten op de verwarmingsmonteur doe ik een poging om een Flickr account aan te maken. Ik heb al een account op Picasa, dus ik sta niet echt te springen om nu nog een extra account aan te maken. Het wordt zo langzamerhand een oerwoud aan accounts, nicknames, passwords etc.
Voordat ik iets met Flickr ga doen, ik kom er achter dat ik op mijn laptop niet zoveel biebfoto's heb staan, dus dat doe ik dan straks op de bieb zelf in een verloren moment, zal ik iets zeggen over het maken van afspraken met instanties.
Ik zit dus te wachten op de verwarmingsmonteur. Nou ja, hij is net aangekomen, dus bij de aanduiding tussen 8.00 en 12.00 uur is kwart voor 10 nog niet onaardig. In de brief van de energiemaatschappij staat dat je geen contact met ze hoeft op te nemen over het tijdstip, want dat ze daar toch niks over kunnen zeggen. HOEZO NIET?!!! Ik neem toch aan dat deze man een rooster krijgt en een lijst van adressen waar hij heen moet. Dan maakt hij of iemand anders toch een planning waar hij heen gaat op welk tijdstip? Ik vind dit echt zo bizar! Dat het niet preciezer kan om zoiets te plannen. Nu kun je dus een hele ochtend zitten wachten, neem je er al dan niet vrij voor, nou ja ik zit te bloggen en 23 dingen te bestuderen.
Als ik dan nadenk over onze eigen dienstverlening en over de planning van zaken dan zitten er wel overeenkomsten tussen. Wij houden met onze openingstijden wel zoveel mogelijk rekening met de werkende mens, met onze dienstverlening die buiten de openingstijden om zou kunnen gebeuren doen we nog niets. Zo brengen wij geen gereserveerde materialen bij mensen thuis, dat zou toch moeten kunnen. De AH heeft tenslotte ook Albert. Het heeft een tijd geduurd voordat dat echt ging lopen, nu loopt het als een tierelier.
Kunnen wij niet iets soortgelijks doen, BOL doet het ook al. Nu besteld, binnen 3 dagen in huis. Zoiets willen wij toch ook kunnen? In de discussies intern hoor ik die geluiden ook wel, en toch de consequenties van zo'n keuze daar schrikken we met z'n allen voor terug. Want dat betekent een bedrag doorrekenen aan de klant als hij iets thuis wil hebben bezorgd, en daar komen we het dan ook weer voor ophalen, of we maken daar overal, 24 uur, 7 dagen per week geopende boekenbrievenbussen voor zodat het op elk moment terug kan worden gebracht. Dat betekent sowieso dat we dus dienstverlening op maat maken. Voor de werkende klant, die wil en kan betalen, maken we een ander aanbod, gericht op het gemak. Wilt u wekelijks of maandelijks een verrassingspakket van uw bibliotheek met leestips, kijktips en luistertips (en ach zullen we dan gelijk ook maar een deal met de supermarkt maken met tips voor recepten en dan ook gelijk de spullen erbij) en een deal met de VVV waar ga je dit weekend naar toe? Het wordt allemaal verzorgd door de bibliotheek. En straks hoeven we helemaal niet meer langs de huizen. We mailen het aan onze klanten door, want ze hebben allemaal een e-reader en wij geven ze de link om de titels te kunnen downloaden en dan komt daar dus ook dat muziekje en recept bij.
Dat zou mooi zijn, dat wij als bibliotheek zoiets zouden kunnen doen.

3 opmerkingen:

  1. Kan me wel in je ideëen vinden, maar ik betrap mezelf erop dat ik meteen prakisch denk: bezorgen: fiets (groen!), auto (gemak!), betaling voor dienst (aan de deur? of moeten klanten daarvoor naar de bieb komen?).
    Stof tot nadenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @angelonmychest en nu maar afwachten wat er in het beleidsplan terecht gaan komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kun je geen deal sluiten met winkels die langer open zijn en die centraler gelegen zijn? Dat mensen boeken kunnen ophalen bij een zaak in het station? Even boek reserveren en als ik terugkom van mijn werk ophalen bij de sigarenboer op het station.

    BeantwoordenVerwijderen