zondag 21 maart 2010

achterstallig onderhoud

herkennen jullie dat? Vreselijk achterlopen met het inplakken van je vakantiefoto's? Ja dat is ouderwets, tegenwoordig heb ik ze meestal digitaal en zet ik ze in een mapje. Show ze aan een aantal vrienden en familieleden en daarna staan ze digitaal te verstoffen op mijn laptop of extra harde schijf. Vanavond heb ik mijn IJslandfoto's geselecteerd en heb er een foto-album van gemaakt dat de HEMA (good old HEMA) voor mij in een glanzend boek zal printen en samenvatten. IJsland 2009, het is nog niet zo lang geleden, dus ach..het is relatief.
Ik zal wel een beetje ouderwets zijn, ik vind het over het algemeen toch net ff iets makkelijker om aan vrienden of familie die foto's van een vakantie willen zien een boek uit de kast te grijpen dan mijn pc op te starten en ze de foto's te laten zien. In een fotoboek maak ik een selectie, maximaal 40 pagina's biedt de HEMA maar, en anders moeten het er twee worden. Ik heb bv van IJsland, want heel bijzonder en aanrader, ook een powerpoint gemaakt. Dat laat ik echt alleen de echt geinteresseerder zien want zo'n presentatie duurt best lang.
Dat is ook mijn dilemma als het om al deze nieuwe 'gadgets' gaat. Hardstikke leuk, vooral voor 'Johnny the selfkickers'' ;-) maar hoeveel tijd besteed de gemiddelde bezoeker van een site nou aan het bekijken van allerlei filmpjes, foto's e.d. Aan de andere kant weet ik van me zelf dat als ik echt geinteresseerd ben in een onderwerp ik een behoorlijke tijd kan surfen op het net, en door kan klikken op sites, een lezing kan bezoeken en aan iemands lippen kan hangen, of een documentaire kan bekijken. Het gaat er dus om de juiste snaar te weten te treffen. En die is divers. Daar ligt wat mij betreft een enorme uitdaging voor ons als bibliotheekbranche. Niet alleen foto's van onze activiteiten op onze websites zetten. Ook weten waar interessante docu's zijn te vinden, digitale dossiers maken over actuele onderwerpen. Doen wat we altijd hebben gedaan, nl. informatie selecteren op actualiteit, betrouwbaarheid en breedheid. En dan niet volstaan met een klant de deur uit helpen met een boek, nee nu geef je de klant een link naar een digitaal dossier waarin hij/zij allerlei interessantie filmpjes vindt, websites, foto's, blogs met persoonlijke verhalen en als het ff kan tweets met de meest up to date nieuws over dat onderwerp. Er is nog een wereld te winnen. Bibliothecarissen alle landen verenigt u, dit kunnen we niet alleen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten