dinsdag 8 juni 2010

ding 19, sociale netwerken


Facebook, Hyves, LinkedIn, Plaxo, Naymz, Ning... noem het maar op. Er is een hele wereld van netwerken en als je niet oppast sta je straks overal. Ik heb een account op Hyves (doe er niks mee), Facebook (af en toe krijg ik een uitnodiging of nodig ik iemand uit), LinkedIn (hou ik mijn profiel redelijk actueel op en leverde me laatst denk ik een telefoontje op van een wervings- en selectiebureau), Plaxo... niet actueel gehouden, Naymz volgens mij niet op ingetekend, Ning... af en toe.
Voor elk doel wel een netwerk, het is lastig om een goed overzicht te houden. Ik merk wel dat ik via een netwerk soms contact zoek met mensen waar ik op een andere manier geen contactgegevens van heb. Dat werkt wel prettig. Volgens mij werken die netwerken overigens net zo als irl een discussie met een grote groep. Een aantal mensen is zeer aanwezig, doet zijn mond open, de rest hangt er bij, leest al dan niet discussies engelooft het verder wel.
Voor de bieb zou ik me dat ook zo voor kunnen stellen. Als wij onze site open zouden stellen voor onze klanten, dat zij lid van de digitale bibliotheek kunnen worden met een eigen profiel dan levert dat voor een aantal mensen vast een leuk extra op. Het bestaat natuurlijk al, in Groningen werken ze volgens mij met mijnbibliotheek.nl waar je dus aan kunt geven wat je graag leest, luistert, kijkt.
Een interessante optie voor een netwerk hoorde ik gisteren op een bijeenkomst van Kunst en Cultuur Noord-Holland, waar iemand van Mediamatic vertelde dat hij een datingsite aan hun eigen site had gehangen. En dat die al een aantal jaren redelijk succesvol was, omdat het wel serieus was maar niet al te... dat mensen zich dan op een andere manier kunnen profileren dan op een serieuze datingsite waar een heel "wetenschappelijke" database uitzoekt welke partner het meest op je lijkt en dus het best bij je zou passen. Ik vond het wel een grappige suggestie. Maak een datingsite en laat mensen aangeven vanuit hun lees-, internet-, kijk-, luisterprofiel naar wat voor partner ze op zoek zijn. Een site met een knipoog, want wij zijn natuurlijk geen officieel datingbureau... hoewel de mooiste liefdes op kunnen bloeien in de bibliotheek, ik weet er alles van ;-)
De sociale netwerken die al bestaan, hoe ga je die nou gebruiken in de bibliotheek. Dat vind ik best lastig. Volgens mij is de kunst om op een aantal sites te kijken of je er als medewerkers van de bieb op zou moeten zitten en daar ons verhaal kunt vertellen. En dan niet de pr mensen of de communicatiemedewerkers, nee juist ook de medewerkers van klantenservice, van de inlichtingenbalie die vertellen wat we te bieden hebben, wat ze er goed aanvinden, wat niet. Mensen van de financiele administratie die hun ideeen naar buiten brengen over wat de bibliotheek te bieden heeft en wat er nog mist.
Mijn idee is overigens iets waarvan ik denk dat het vanuit de mensen zelf moet komen. Ben je er enthousiast over, over je werk, en over de mogelijkheden van sociale netwerken, over internet, dan ga je er over bloggen, dan ga je in een sociaal netwerk vertellen wat je doet en wat daar zo leuk aan is. Net zoals je dat op een verjaardagsborrel doet als je naast een onbekende komt te zitten die je vraagt wat je doet. Dan zou het toch mooi zijn als je kunt zeggen dat je bij het leukste bedrijf werkt dat je je kunt bedenken (ja ik droom graag ;-) en dat mensen zich echt af vragen waar dat dan is. Overigens zeg ik dat zelf wel heel erg vaak dat ik vind dat ik een top baan heb, een prachtig beroep en een geweldige club met mensen. Een dynamische club in een zeer veranderlijke tijd, waarbij het soms lastig manoeuvreren is omdat de veranderingen sneller lijken te gaan dan wij met z'n allen aan lijken te kunnen. Alsof we met z'n allen in een soeppot zitten te roeren en we niet goed weten welke ingredienten er in moeten om het tot een lekker soepje te maken.

5 opmerkingen:

  1. Ik dacht dat we met de 23 dingers uitgenodigd werden voor een leuke maaltijd, maar nee het is allemaal overdrachtelijk bedoeld.
    Ik ben helemaal met je eens dat het gebruik van social networks niet alleen een kwestie van enthousiaste mensen moet zijn, maar dat er velen achter moeten staan. Ik denk wel dat juist de enthousiaste medewerkers er zeker in het begin veel aan bij kunnen dragen. Het is absoluut een hele uitdaging om meerdere collega's geïnteresseerd te maken! En dan vooral zover te krijgen dat er meegedaan blijft worden. Geen liflafje, maar lekker op dreef komen, alsof je een goed doorwrochte maaltijdsoep met elkaar klaarstoomt:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ elemental granny dat is helemaal waar. Vernieuwingen beginnen altijd met een paar mensen, die meestal eerst door een periode heen moeten waarin anderen hen voor gek verklaren (dat is de milde variant ;-) of ronduit verketteren omdat ze het bedreigend vinden. Het gaat er inderdaad om een aantal mensen enthousiast te krijgen zodat we een groepje 'discipelen' krijgen die zendingswerk kunnen doen. Dus go go go ;-)!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erna, je droomt niet hoor. Het is echt zo dat ik bij het leukste bedrijf werk dat ik me kan bedenken. En dat al 10 jaar. En ik hoop er nog heel wat jaartjes aan vast te plakken en mee te gaan in alle bibliotheek 2.0 veranderingen die er ongetwijfeld aan gaan komen. En dat voor iemand die honkvast is en alleen bereid tot veranderingen als dat praktischer werkt en tijdwinst oplevert.
    Ik vind het namelijk heel leuk om achter de computer te kruipen, bezig te zijn in het sociale netwerk (twitter, hyves, bloggen en 23dingen). Dus je hoeft mij niet enthousiast te krijgen, want dat ben ik al.
    Ik ben geen discipel, maar ik sluit me graag aan bij het maken van blogs, of bezig te zijn met een biebhyves, al vergt dit wel een denkomslag, omdat ik dit vooralsnog niet als werk (productiviteit) zie.
    Groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Hilde dat is fijn om te horen! En jouw drive voor veranderingen is een heel herkenbare. Dat werkt voor mij ook zo, en ik probeer altijd te bedenken dat veranderingen die wij doorvoeren ook dat resultaat voor onze klanten moet hebben. Het moet 'meerwaarde' opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, een stukje dating in de bieb lijkt me een goed idee, door wat mensen lezen wordt vanzelf een profiel gevormd. Zo is er ook een stukje dating aan een verkoopsite van alternatieve kleding gekoppeld. Alle kopers hebben interesse in ongeveer dezelfde muziek en dat maakt contact zoeken makkelijker. Of het ook echt werkt? Wat nu als tegenpolen elkaar echt aantrekken.. dan ontmoet je zo nooit je droomprins(es) met dat witte paardje.

    BeantwoordenVerwijderen