woensdag 5 februari 2020

Kleine dingen, groot resultaat: of waarom bibliotheken de best bezochte instellingen in Nederland zijn

Mark Deckers schreef vorige week een blog waarin hij had onderzocht welke instellingen het best bezocht zijn in Nederland. Bibliotheken kwamen veruit als beste uit de bus. Nu is de vraag waarom dat zo is... Ja bibliotheken hebben met elkaar nog steeds veel vestigingen, ja we hebben als bibliotheken ook best veel openingsuren, en er is gemiddeld een bibliotheek op ca. 2 kilometer afstand. En ja, we hebben onszelf opnieuw uitgevonden. Onze doelstelling om activiteiten te ontplooien die bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van het individu en zo de maatschappelijke kansen te vergroten hebben we actief opgepakt. Taalhuizen, cursussen, bibliotheken op school en Boekstart in de Kinderopvang. lezingen en debatten om maar wat te noemen. We doen het en we vinden het vanzelfsprekend dat we het doen. Het kunnen allemaal redenen waarom bibliotheken beter bezocht worden dan de pretparken, theaters, musea, bioscopen.

Ik denk dat het ook met de 'kleine' dingen te maken heeft.... ik noem er graag een paar uit de dagelijkse praktijk van Kennemerwaard.

Een groep mannen op leeftijd die elke dag de kranten komen lezen en becommentariëren. Die mannen die af en toe zo luid praten dat andere bezoekers van de bibliotheek er over klagen. Dat onze medewerkers dan met een kwinkslag hen tot het dempen van hun stemmen manen. Die mannen die met kerst een kaartje aan de medewerkers geven met een doosje chocola erbij, dat ze best weten dat ze wel eens 'lastig' zijn, en dat ze de medewerkers fijne feestdagen toe wensen.

Een meisje uit een gezin met moeilijkheden dat elke week even een kwartier door een medewerker wordt voorgelezen, omdat de medewerker het gezin kent en het meisje even die vijftien minuten tijd en persoonlijke aandacht krijgt die ze zo nodig heeft.

Een mevrouw die niet digitaal vaardig is, die een cursus volgt. Die nog niet zover is dat ze het zelf kan, en dus door een medewerker geholpen wordt om in te loggen bij de gemeente. Zodat ze door kan geven dat er een stoeptegel los ligt in haar wijk. En dat die mevrouw helemaal trots is dat ze bevestiging krijgt van de gemeente dat er iets aan gedaan zal gaan worden.

Een zzp'er die zijn thuiswerkplek in de lunchpauze ontvlucht omdat hij anders alleen maar achter zijn pc zit. Die de lunchpauze gebruikt om in de bibliotheek het beleggersnieuws te lezen, omdat hij als zzp'er geen pensioen opbouwt, maar dat via beleggingen doet. Dat als het blad er nog niet is hij het door een medewerker aangereikt krijgt zodra het binnen is omdat zij weet dat dit is waarvoor hij komt.

Zomaar een greep uit de kleine gebeurtenissen die in elke bibliotheek kunnen voorkomen. Kleine gebeurtenissen met een groot resultaat. Voor de mensen waarom het gaat, maar ook voor de bibliotheek. Want dit is in het klein waar de bibliotheek voor staat: een plek voor en van verbinding, van gezien worden, van hulp in het klein en in het groot. Daarom komen zoveel mensen naar de bibliotheek.


2 opmerkingen:

  1. Dat is precies waarom ik mij zo thuis voel in de prachtige bibliotheek in Deventer.

    BeantwoordenVerwijderen