9 en 10 oktober was een multidisciplinair team van Stedelijk Museum, Artiance en Bibliotheek Kennemerwaard bij de bootcamp OF/BY/FOR ALL door Nina Simon in de Koninklijke Bibliotheek. Nina Simon wil een wereldwijde beweging te weeg brengen waarin met name publiek gefinancierde culturele organisaties meer samen met hun verschillende bevolkingsgroepen gaan programmeren. Zij heeft deze manier van werken en denken in het MAA museum in Santa Cruz gebruikt om het museum dat een kwijnend bestaan leidde opnieuw op de kaart te zetten. Daarmee creëerde ze meer draagvlak voor het museum onder een bredere groep van inwoners.
Voor ons zijn de plannen die we willen ontwikkelen voor ons gedeelde gebouw aan het Canadaplein in Alkmaar reden om hier op in te tekenen. Als we een breder publiek willen bereiken zou het mooi zijn als dat terug komt in onze (gezamenlijk) programma's maar ook in een verbouwd aangepast gebouw, dat beantwoordt aan de behoeften van grotere groepen uit onze samenleving.
Wat Nina Simon en haar team doen is geen kernwetenschap, maar het is ook weer niet zo eenvoudig als één plus één. Het gaat om het omzetten van je mindset. Als culturele organisaties, zeker de bibliotheek en Artiance, zijn we wel gewend om buiten onze muren te reiken, om nieuwe groepen aan te spreken. We blijven vaak wel steken in FOR de verschillende groepen. En dan soms zelfs onder het motto dat wij wel weten wat goed is voor de ander. En dat is precies de crux. Community werk betekent dat je veel meer leert faciliteren, dat je vraagt wat zij nodig hebben, dat je uitzoekt waar hun behoefte liggen. En ook wat zij zouden willen delen, wat zijn hun culturele 'kroonjuwelen' waarvan ze graag zouden zien dat andere mensen daar ook kennis van nemen.
Belangrijkste punt dat ik heb meegenomen uit de tweedaagse bootcamp is dat het misschien best makkelijk lijkt, maar dat het veel denkwerk vraagt en draagvlak creëren onder je collega's. Je kunt namelijk wel bedenken dat je nieuwe doelgroepen wilt bereiken, het heeft ook gevolgen voor je manier van werken. Je zult meer naar buiten moeten gaan, je moet nadenken of je niet een vertegenwoordiger van die doelgroep wilt opnemen in je personeelsbestand. Belangrijke vraag is met welke groep je wilt beginnen, of je al contact met die groep hebt, ken je personen uit die groep, en zo ja, hoe ga je dan in gesprek. Tijdens de bootcamp krijg je goede handreikingen, die je ook op de site van OF/BY/FOR ALL kunt vinden. Het voor een groep programmeren zal het minst ingewikkeld zijn, om een nieuwe doelgroep ook daadwerkelijk als partner te zien, en zelfs mogelijk als uitvoerder van een programma vraagt om moed en creativiteit. Het toepassen zal een proces van vallen en opstaan zijn is mijn inschatting. Ik ga in ieder geval een aantal collega's het boek van Nina Simon 'The art of relevance' aanraden, en het zelf ook lezen natuurlijk ;-)
Wij willen als pleinpartners museum, Artiance en bibliotheek zeker verder met dit community gedreven museum/centrum voor de kunsten/bibliotheekwerk, we gaan op zo kort mogelijke termijn verder met plannen maken en daarna uitvoeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten