Afgelopen seizoen was Charlotte bezig met een groep ouders van een basisschool in Alkmaar, waarvan een aantal ouders met taalachterstand. De groep had al eerder aangegeven dat ze eigenlijk niet zoveel van Alkmaar wisten, en dat ze meer over hun eigen omgeving wilden weten. Zo kwam het idee van "Groeten uit Alkmaar" al pratend tot stand. Samen praten over de stad, over je favoriete plekken, en ervaringen over de stad delen.
Zoals dat hoort ;-) wordt een project geëvalueerd, om te kijken of het project voldoende potentie heeft om door te gaan en of het in dezelfde vorm moet. Dit kreeg het managementteam van Charlotte over de mail (in iets aangepaste vorm):
"Gisteren heb ik met de ouderkamergroep van basisschool Kardinaal de Jong die heeft meegedaan met Groeten uit Alkmaar de pilot geëvalueerd.
Daarna heb ik met een medewerker van MEE/ De Wering die begeleidster is van deze
groep en van vijf ouderkamers in Overdie) geëvalueerd.
Uitkomst van de evaluaties is het plan om het project in het
volgend schooljaar bij de ouderkamer van vier basisscholen te gaan doen. Het project bestaat uit
vier bijeenkomsten (2x praten en delen, 1x creatief en 1x wandelen).
Bij de Kardinaal de Jong school komt een vervolgproject."
Vervolgens krijgen we als MT een uitleg hoe het project er uit gaat zien:
In het project gaat het vooral om ontmoeten en het delen van
verhalen (praten , maar ook schilderen) rond het thema: wat betekent Alkmaar
voor jou?
Waarschijnlijk gaan we de naam van het project veranderen in
Ontdek Alkmaar!, omdat de naam nu de associatie oproept met vakantie,
niet met wonen en leven in de stad.
Het project geeft mensen de gelegenheid om deel te nemen aan
de stad Alkmaar, om zich Alkmaarder te gaan voelen, want: de stad is van
iedereen! In professionele taal: participatie.
De pilot is goed verlopen. Het samenwerken met mijn collega aan wie ik op termijn wellicht ga overdragen is goed
bevallen. Vanuit de groep kreeg ik mooie reacties en aanvullingen. Samen met de medewerker van MEE/De Wering hebben we goed gekeken naar hoe het volgens ons
nog beter kan werken.
We gaan wat dingen toevoegen. Een belangrijke toevoeging is
het betrekken van deelnemers bij de uitvoering op de verschillende scholen. Er
is vanuit de groep schoorvoetend interesse om mee te organiseren.
We gaan vragen of van elke groep die deelgenomen heeft
enkele deelnemers aan de volgende groep een korte presentatie willen geven over
hun mooie plekken in Alkmaar. Een soort estafette dus. Hiermee kunnen ze andere
mensen inspireren om mee te doen (in professionele termen: een stapje verder met
participeren).
Het vervolgproject bij de Kardinaal de Jong bestaat uit het
samen met de groep organiseren en voorbereiden van een bezoek aan samen gekozen
plek in Alkmaar. Dat zou bijvoorbeeld de Hortus kunnen zijn.
Tenslotte willen we proberen deelnemers te stimuleren ook
iets te presenteren “buiten de deur” van de ouderkamer, bijvoorbeeld voor de
hele school, in het wijkcentrum, bij een NT2 groep, of misschien wel een
bijeenkomst van professionals in de wijk. Dat zou ik heel mooi vinden, want zo
maak je een ruimere verbinding. Maar het kan alleen als de groep daar iets in
ziet.
En dat is niet erg, want het gaat er volgens mij om dat je
iets in het leven van iemand kan betekenen. Diegene bepaalt zelf hoe en wat.
Het was een hele zoektocht. We vinden dat er iets moois
uitgekomen is en daar zijn we blij mee!
En laten wij het als managementteam nou roerend mee eens zijn!
Mooi!
BeantwoordenVerwijderen