woensdag 26 januari 2011

23 dingen in terugblik

We gaan met een hele groep ons verdiepen in nieuwe 'dingen', want de digitale wereld en de sociale media staan niet stil. Maar vooraf mag ik eerst nog in contemplatie over wat ik heb opgestoken van de 23 dingen, wat ik nog gebruik, wat niet. En wat ik vind van de ontwikkelingen binnen onze eigen bibliotheek.



Eerst maar iets zeggen over wat ik er van heb opgestoken. Ik heb me redelijk fanatiek op het bloggen gestort. En ook twitteren doe ik met enige regelmaat, al beperkt zich dat vaak tot een tweet van een blogbericht, of van een korte mededeling over een voorstelling die ik heb of ga zien. Of in de trein, want dan heb ik tijd. Bloggen vind ik leuk om te doen omdat het me ook helpt om mijn gedachten te scherpen. Bovendien ben ik na onze workshop over een digitale strategie begonnen ook te bloggen over de boeken die ik heb gelezen, en misschien ga ik dat ook nog wel doen over de cd's die ik beluister en films die ik bekijk.

Wat niet in de cursus zat, maar wel ik af en toe gebruik van maak is Skype. Bellen via internet. Erg handig, en het scheelt erg in de kosten. Met name voor mijn contacten in Europa echt een uitkomst.

Muziek luisteren via Spotify of Last.fm doe ik bijna niet. Ik zet of een muziekje op (cd'tje) of de radio via internet. Wel heb ik op mijn nieuwe IPad muziek gezet, met enige moeite overigens omdat Microsoft en Apple niet echt lekker met elkaar praten.

Picasa vind ik makkelijk als ik foto's wil delen met familie of kennissen. IGoogle is mijn vaste startpagina, en daar staat het blog van Edwin Mijnsbergen en dat van Jan Klerk op een prominente plek. Facebook en LinkedIn gebruik ik wel af en toe om mensen te bereiken van wie ik geen mailadres heb, of om een kort berichtje achter te laten. Hyves is inactief.

Ik merk dat ik vooral de dingen gebruik die aansluiten bij mijn behoeften. Het is leuk om nieuwe dingen te bekijken, er aan te snuffelen. En dan te bekijken of het me past of niet. En bij het laatste valt iets ook af. Het ontbreekt me aan de tijd om erg diep dingen te exploreren, maar dat past misschien ook wel bij mijn karakter ;-) Het moet wel een beetje snel werken. Ik begrijp overigens nu steeds beter dat er minder wordt gelezen in een 'ouderwets' boek, er is gewoon zoveel anders te beleven.

Wat er in Kennemerwaard gebeurt met alle opgedane kennis van 23 dingen, het kan nog veel beter. En dat zal ook zeker gebeuren. Ik denk dat we nu met de nieuwe groep een grotere kritische massa creeeren die met elkaar aan de slag kunnen. In de workshop digitale strategie hebben we een aantal stappen gemaakt. We kunnen nog veel leren van andere bedrijven als het gaat om sociale media.

Voor de rest denk ik dat we echt meer kunnen doen aan het bevorderen van mediawijsheid, maar dan moeten we met z'n allen daar ook de boer mee op durven. Inmiddels zijn er rondom Biebsearch wat bewegingen, dus richting scholen kunnen we ons daarmee profileren. Maar het zal ook gewoon aan de balie moeten, mensen die in de bieb komen, een spreekuur waarop mensen met hun vragen kunnen komen. Kennis van klik en tik bij al onze medewerkers zodat ze mensen die zelf aan de slag willen verder kunnen helpen. Ach er ligt een wereld van kansen, we moeten er de keuze voor durven maken, en onze aandacht minder richten op de uitlening. Of in ieder geval op een andere manier de uitlening regelen en bemensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten