Nu gemeente Graft-De Rijp heeft besloten om in 2014 toe te
treden tot Alkmaar krijgt bibliotheek Kennemerwaard straks met een interessant
fenomeen te maken. De gemeente Graft-De Rijp heeft haar bibliotheek tot nu toe
ondergebracht bij bibliotheek Waterland. Hoe deze ontvlechting in zijn werk zal
gaan zullen de directeur van Waterland en ik samen gaan bespreken, en ik ben er
van overtuigd dat we daar in goed overleg uit gaan komen. Daar wil ik het nu
dan ook niet over hebben. Met de komst van Graft-De Rijp en wellicht straks ook
nog Schermer opent zich een interessant vraagstuk voor bibliotheek
Kennemerwaard.
Ik wil het hebben over de trend van centralisatie op grote
kernen, steden en het voorzieningenniveau in kleine kernen. In Kennemerwaard
hebben we in 2011 in onze meerjarenbeleidsvisie een stevige ambitie
uitgesproken. We willen dat elk van de door ons bediende gemeenten in ieder geval
de eerste en tweedelijns vraag af kan handelen met zijn bibliotheekvoorziening.
Dat levert met de twee kleinste gemeenten, Bergen en Castricum al de nodige
discussies op. En ook met de twee groten, Alkmaar en Heerhugowaard, al is daar
de discussie vaak omgekeerd. In de kleinere gemeenten wordt er sterk gehecht
aan voorzieningen in de kernen. Heel erg begrijpelijk. Ikzelf ben er ook een
voorstander van om in kernen een bibliotheekvoorziening neer te zetten die
aansluit met zijn dienstverleningsniveau bij de grootste doelgroepen ter
plekke. Daarnaast zou iedere gemeente
één vestiging moeten hebben die een ruimer aanbod heeft en ruimere
openingstijden. Die vestiging zou op de meest logische plek moeten zitten, waar
de meeste mensen van die gemeente hun boodschappen doen, winkelen, de meeste
inwoners zitten, die beschouwd kan worden als de kern van die gemeente.
Bij onze huidige vier gemeenten is redelijk duidelijk aan te
wijzen wat de grootste kern is. Voor Alkmaar en Heerhugowaard de centrumvestiging,
voor Castricum Castricum en voor Bergen Bergen. De dorpen van de gemeente
Castricum en Bergen hebben behoorlijk wat minder centrumfunctie, minder
inwoners dan de hoofdkern. Al ligt dat qua sentimenten binnen die gemeenten
heel erg lastig, want beide gemeenten kennen een fusiegeschiedenis van een
aantal dorpen met elkaar. In discussies met lokale politici is het soms lastig
uit te leggen dat het echt niet slim is om in drie kernen drie kleine
bibliotheken overeind te willen houden, bij krimpende middelen. In het kader
van slim met je centen om gaan is Kennemerwaard er een voorstander van om de
inzet van middelen te concentreren op één centrale plek per gemeente. Daar creëren
we een aantrekkelijke voorziening, met een ruim aanbod aan collectie, lezingen,
programmering etc en ruime openingstijden. In de kernen willen we dan voldoende
overhouden om de kwetsbare groepen te kunnen blijven bedienen. Dus de niet
mobielen en ouderen én de jeugd tot 12 jaar.
Tot zover onze huidige gemeenten. Dat is nog redelijk
gesneden koek, want de gemeenten Castricum en Bergen hebben elk respectievelijk
34.000 en 31.000 inwoners. De grootste kernen komen in Castricum en Bergen
boven de 10.000 inwoners uit en hebben daarmee voldoende draagkracht voor één
stevige vestiging, met daarnaast als de middelen het toe blijven staan één of
meerdere doelgroepenbibliotheken. Hoe zal het straks gaan met Graft-De Rijp en
wellicht Schermer. Graft kent meerdere kernen, waarvan De Rijp ver uit de
meeste inwoners kent. De Rijp heeft ongeveer
4.000 inwoners, in gemeente Schermer is Stompetoren de grootste kern met 1.800
inwoners. Gemeente Graft-De Rijp heeft een bibliotheek in De Rijp en twee
servicepunten in West-Graftdijk en Marken-Binnen. De gemeente Schermer kent
geen bibliotheekvoorziening. Waarschijnlijk bezoeken inwoners van deze gemeente
de bibliotheekvestiging van Koggenland in Ursem of een vestiging van
Kennemerwaard.
Het zal een interessante discussie intern en met de gemeente
Alkmaar worden welk voorzieningenniveau de bibliotheek zal gaan leveren in
Graft- De Rijp. Het is fijn voor de discussie dat Graft-De Rijp straks
onderdeel zal zijn van Alkmaar. Een dispuut over een sterke voorziening kunnen
we overslaan, die is er al in Alkmaar Centrum. En omdat Graft-De Rijp straks
onderdeel is van Alkmaar is er ook geen discussie van een kleine gemeente die
leunt op de grote broer zonder mee te betalen voor het voorzieningenniveau. De
afstand van Graft-De Rijp naar Alkmaar is behoorlijk, het is dus echt
noodzakelijk dat er minstens één goede voorziening gehandhaafd blijft. En voor
de andere kernen, waar naar ik aan neem ook nog basisscholen zijn, zal het
interessant zijn om te kijken hoe we de dienstverlening aan die scholen vorm
kunnen gaan geven.
Het is een lastige discussie: de voorzieningen in kleine
kernen. Mensen wonen er graag, want de rust, ruimte en het kleinschalige
karakter voor het leven van alle dag is er aantrekkelijk. Tegelijkertijd is een
flink percentage van die inwoners in het bezit van een auto. Zij trekken voor
hun wekelijkse boodschappen, cultuurbeleving, sport (in sommige gevallen),
winkelen het dorp uit, naar de eerstvolgende grote kern of stad. Dat doen ze
omdat het aanbod daar groter en gevarieerder is. Daarmee maken ze het lastiger om de
voorzieningen, die toch al afgestemd waren op een kleiner inwoneraantal in
stand te houden. Voor die mensen die niet mobiel zijn, voor ouderen en kinderen
is het belangrijk om een bepaald voorzieningenniveau te handhaven. Wat de
precies moet zijn, dat is onder andere aan de politiek om te beslissen. Dat dit
ook wat mag en moet kosten is ook aan de politiek om te beslissen. Maar zonder
voorzieningen, en daar hoort een bibliotheek wat mij betreft natuurlijk bij (!)
loopt een dorp op termijn leeg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten