Gistermiddag was ik op uitnodiging van Albert Boswijk, last minute, afgereisd naar het College Hotel in Amsterdam. Daar gaf Venkat Ramaswamy een 'crash course' of co-creatie. Zijn idee is dat dit nieuwe vormen van bedrijfsvoering met zich mee brengt. Het gaat verder dan meedenken, meedoen, participeren. Al heeft het ook veel van deze elementen in zich.
Venkat had een aantal aansprekende voorbeelden, zoals bv La Poste, Orange, en Local Motors. Bestaande of nieuwe firma's die medewerkers of burgers mee laten denken, verantwoordelijk maken voor de veranderingen die nodig zijn om tot betere of nieuwe prestaties nodig zijn. Medewerkers of klanten werken mee, co-creëren nieuwe of verbeterde producten of diensten. En daar voelde iedereen zich beter bij.
Ik ben dan gelijk aan het schakelen, wat kunnen wij daar mee. Zo even wat ideeën:
Klanten vragen welke schrijvers ze volgend seizoen willen horen, en verder door gevoerd, als ze bv met elkaar via Hyves oid 50 aanmeldingen bij elkaar hebben gaan wij zorgen dat die schrijver komt.
Inbreng op het lezingenaanbod
Medewerkers aan de slag laten gaan met de retailinrichting.
Medewerkers en inwoners van wijk/dorp waar een vestiging met sluiting of bezuiniging wordt bedreigd met elkaar ideeën laten ontwikkelen hoe het anders kan voor minder geld.
Zo ben ik nu stapsgewijs al bezig alle schoolbesturen aan het afgaan voor gesprekken hoe we met elkaar kunnen zorgen dat de bibliotheek bij kan blijven dragen aan de leesbevordering op scholen. Zoeken naar alternatieven en slimme oplossingen.
Los durven denken van je oude kaders, en onze samenleving mee laten bepalen wat we doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten