woensdag 26 mei 2010

web 2.0, You Tube

Liep ik met mijn hoofd volledig bij het beleidsplan niets vermoedend langs het kantoor van onze coach, werd ik vanuit een hinderlaag besprongen met de vraag of ik wel even door wilde werken.... of ik ding 15 en 16 niet wilde vergeten....
en ik nog braaf: "maar ik heb al wel gekeken op zo'n web 2.0 site en You Tube ken ik al wel." Streng (en vooruit ook rechtvaardig) kreeg ik de opdracht om daar dan ook wel even over te bloggen.
Dus nu ik weer aan het beleidsplan heb gesleuteld ga ik dan maar van start over web 2.0. Ik moet toe geven het is al weer een week geleden dat ik daar 's avonds laat nog even naar keek. Ik moet dus even terug halen hoe ik daar naar keek. In alle eerlijkheid kreeg ik een gevoel van information overload. Wat een ongelooflijke hoeveelheid van sites waar je naar toe kan en je eigen items kan toevoegen. Ik heb op een aantal gekeken, en ik kan net de verkeerde onderwerpen hebben gekozen, maar ik werd niet heel erg geprikkeld door het niveau. Ik kan me op zich nog wel voorstellen dat je op deze manier informatie kunt vinden of plaatsen die voor jou dan wel anderen interessant kan zijn. Alleen denk ik dan, zou je dat dan weer niet via een ander netwerk doen? Ik weet het niet. Ik kon niet echt goed beoordelen of er nu ook echt interessante stuff op stond. Dat zou een echt goede web 2.0 bibliothecaris natuurlijk moeten kunnen filteren voor onze gebruikers. Of wij er echt veel mee kunnen als bibliotheek? Ik weet het niet. Ik heb even geen brainwave.

You Tube... tja... ja... leuk. Maar zo ongelooflijk veel. En ook van verschillende kwaliteit. Opvallend vind ik wel dat de jongens van DOK Delft hun rapportages als Shanachie boys bij mijn weten op VIMEO zetten, en niet op You Tube? Er wordt natuurlijk heel veel op YT gezet, en ik kan me voorstellen dat daar ook leuke dingen bij zitten. Filmpjes van bijvoorbeeld Miss Piggy, die ik al bij een eerder blog had ingevoegd. Of leuke reclamefilmpjes uit het buitenland, of filmpjes over bibliotheekgebruik. Ik geloof dat Stekelroosje ook een bizar filmpje over de bibliotheek heeft. Elkaar steeds maffere opdrachten geven in de bibliotheek en dan in een stiltehoek. Echt vreselijk kinderachtig... en jammer ook zo beeldbevestigend. Er staan ook wel leuke filmpjes op. Mijn neefje van 14 is er helemaal gek van, als hij hier is dan zoekt hij steeds maffere filmpjes op. En toch, hij zoekt ook gewoon naar straatscenes op Google-maps omdat hij dat leuker vindt. En hij zit met z'n neus ernstig aan zijn X-Box (oid) gekluisterd. Dus zo hot is internet nou ook weer niet voor hem. En dan denk ik nog niet eens aan de actie van de Tros met hun actie om bibliotheken te dwingen filters op internet te zetten zodat kinderen en jongeren niet met porno en geweld in aanraking kunnen komen. Waarschijnlijk wordt dan een heel stuk van You Tube geweerd.
Wat wij er als bibliotheek mee kunnen. Ook hier geldt denk ik dat er vast wel ergens goede informatieve filmpjes op staan, leuke en ontroerende... ach wat we ook in onze andere media aanbieden. Dus die zou je kunnen zoeken. En de bibliotheek promoten via You Tube, als wij mooie activiteiten hebben zorgen dat we of een leuke promo maken die en op onze eigen site komt en op You Tube. En het is volstrekt helder dat er een hele grote doelgroep van de bibliotheek is die dit geweldig vindt. Misschien moeten we een groot tv-scherm ophangen en in plaats van een boekenkast met de keuze van een bekende inwoner (hebben we overigens niet zo'n kast, maar bij wijze van voorbeeld) onze (jongere) klanten vragen om af en toe selecties voor te bereiden voor andere klanten en die dan op het scherm vertonen. Wat vinden zij nog geweldig en zou wat hen betreft door iedereen moeten worden bekeken. Dan wel eerst een scan of er geen 'foute' filmpjes inzitten ;-)

En misschien is het wel het tijdstip van de dag... ik heb ook hier niet een ongelooflijk inspirerend idee ;-(
Al vind ik dit filmpje dan wel weer inspirerend!

3 opmerkingen:

  1. Ik had m'n zweepje al een tijdje niet gebruikt, moest ff checken of ik het nog kon ;)
    Ik vind selecties door klanten best een leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. DOK gebruikt Vimeo én Youtube. Vimeo, vanwege de hoge videokwaliteit en het feit dat je langer dan 10 minuten materiaal kan toevoegen. Youtube, omdat deze beter doorzoekbaar is via Google. Beide platformen leveren enorm zoekverkeer richting onze website. We kunnen exact zien welke filmpjes zijn bekeken en hoe lang mensen zijn blijven hangen. Feedback die ons helpt het materiaal constant aan te scherpen.

    Slechts een klein voorbeeld uit de vele opties... http://www.viddler.com/ is bijvoorbeeld een mooi alternatief. Ook qua 'look and feel' volledig aan te passen aan je eigen huisstijl.

    Heel veel succes met de cursus!

    Mark Borneman
    DOK library concept center
    www.dok.info

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Mark Borneman: dank voor de extra uitleg, we zullen er tzt ons voordeel mee doen. En gisteren hopelijk net zo genoten op het afscheid van Eppo als wij bij Joep

    BeantwoordenVerwijderen