dinsdag 6 september 2011

Het grote loslaten, of een beetje prutsen

Vandaag zat ik met mijn collega Jan Kaldenbach te praten over onze organisatie. Hoe we vinden dat het gaat. En we zijn best tevreden over onze bibliotheek, maar zoals het bij ons wel vaker gaat hebben we de sterke behoefte om naar elkaar uit te spreken waar het beter kan.

En zo kwamen we er toe elkaar te beklagen over het feit dat er bij onze bibliotheek zo'n enorme behoefte bestaat om alles vast te leggen in protocollen, projectvoorstellen, urenregistraties, etc etc. We doen er zelf ook heel vaak aan mee als management. Het slaat ook veel creativiteit dood.

Het moet anders kunnen naar mijn idee. En dat is dus lastig. Ik ben niet zo van de structuren, terwijl ik weet dat heel veel medewerkers daar wel een enorme behoefte aan hebben. Daar geef ik vaak aan toe, omdat sturing op resultaten bij mijn 'taken' hoort. En ook omdat onze organisatie zo groot is dat we niet zonder structuren kunnen. Aan duidelijkheid wat mag en wat niet mag. Aan inperking van werk en aan de behoefte om te horen dat het goed is als je af en toe buiten de lijntjes kleurt. Dat zoals Jan Kaldenbach zelf graag noemt "een beetje prutsen" heel erg goed voor veel van onze medewerkers zou zijn... omdat een beetje prutsen om te kijken waar we uitkomen mooie dingen op kan leveren ook zonder projectplan.

Als directeur weet ik heel goed dat ik het goede voorbeeld moet geven ;-)Dus ik ga het weer eens proberen de komende tijd, niet te managen, maar te regelen. Om te zorgen voor loslaten en ruimte te bieden voor een beetje prutsen.

Dan doe ik over een maand of wat wel weer een pleidooi voor gestructureerd werken ;-)

12 opmerkingen:

  1. Prutsen werkt niet voor iedereen, dus dat van die structuur vind ik heel begrijpelijk, maar soms leidt dat gepruts tot schitterende dingen. Of vrij naar Loesje: Creativiteit is een richting. Geen punt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Edwin zoals met veel dingen in t leven gaat t om balans ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is ook zo, maar ik die de mengvorm toch ook ook keer op keer misgaan. Dat wordt altijd gebracht als 'goed voor het draagvlak' en wat dies meer zij, maar in de praktijk komt het dan meestal neer op erg lang wachten, concessies, overleg, nog een keer wachten en nog een keer overleg. En evalueren uiteraard. Stop een groep prutsers in alle vrijheid in een kamertje, met een inspiratievolle leider eventueel, en er gebeurt van alles.

    Misschien iets te zwart/wit maar dat laatste zie ik maar zelden gebeuren. Voorheen bij DOK wel, ja, maar de prutsers prutsen toch iets te vaak op een eiland...en krijgen dan uiteindelijk te horen dat ze te hard gaan, of TE veel prutsen of...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Edwin Die prutsers moet je wel laten prutsen, maar je moet ze de opdracht mee geven dat ze het beleggen bij de beoogde klanten. 'Wij' in het bibliotheekvak zijn vaak medewerkergestuurd ipv klantgestuurd bezig. En natuurlijk is het belangrijk dat er draagvlak is onder het personeel, ontevreden personeel jaagt klanten ook de bieb uit. En tegelijkertijd zijn wij er voor de klant en niet andersom! Dus balans, veel praten en af en toe gewoon doordrukken van boven af of vanuit de coulissen, guerilla-innovatie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Om het wat uit de pruts-terminologie weg te halen:
    "In een wereld die wordt gekenmerkt door pluriformiteit en verandering, wordt organiseren op basis van beheersing en externe besturing steeds problematischer.' (Andre Wierdsma).

    Veel mensen (en vooral bibliotheekmensen?) hebben affiniteit met 'beheren en beheersen'.
    Als grote voorstander van 'een beetje prutsen' stem ik uiteraard in met bovenstaand voornemen van Erna.
    En over een maand of wat praten we dan weer verder...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Kaldenbach Het heeft heel veel met vertrouwen te maken. Geef je medewerkers de ruimte om nieuwe dingen uit te proberen, om fouten te mogen maken. En tegelijkertijd hebben sommige medewerkers iets meer 'stimulans' nodig en moeten ze uit de comfortzone gehaald, omdat het anders inderdaad medewerkergericht wordt ipv klantgericht. En ja over een maand of wat praten we vast weer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @zomer 65 en Kaldenbach: het ligt aan het onderwerp of ik er op los kan/wil prutsen of graag wat sturing heb. Van allebei een beetje werkt bij mij het beste: binnen de lijntjes prutsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @angel: aha een prutserige structuurliefhebber ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je moet het mijns inziens inderdaad meer zoeken in meer klantgericht werken dan in het veelvuldig vastleggen in protocols, schema's of uitgebreide plannen van aanpak. Die laatste zaken zijn alleen nuttig voor zover ze helpen het doel, een goede dienstverlening aan de klant, te bereiken.
    Wat dat betreft zou de wijze waarop de bibliotheken gecertificeerd worden ook eens onder de loep genomen moeten worden. Mijn indruk van de laatste keer was in ieder geval dat je al gauw het certificaat ontving als je alles maar in protocols en plannen schriftelijk had vastgelegd. Over inhoud en doel werd nauwelijks gerept.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Bas Het helpt voor de focus om dingen op te schrijven wat je beoogde doel is, welk resultaat je wilt etc. Maar dat moet op een A4-tje kunnen. Onze verbeteringen, vernieuwingen liggen vaak binnen het kringetje van dat wat we nu doen nog net iets beter. We laten onze polsstok zelden verder reiken dan dat. Zo word je steeds beter in wat je toch al deed, en heb je geen daadwerkelijke stap voor uit. Hoe vaak hoor je medewerkers niet zeggen bij een nieuw idee: Als we nou eerst eens zorgen dat ons gewone werk goed verloopt voordat we aan iets nieuws beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe vaker ik je stukje lees, hoe minder ik snap wat je er mee bedoelt.
    Met sommige elementen kan ik het wel eens zijn: het is idd de dood in de pot als je niets meer kunt doen zonder dat het eerst tot op de vierkante milimeter nauwkeurig is omschreven.
    En met structuren heb ik ook niet altijd wat. Bij voornoemde zaken gaat het idd om de balans. En, wanneer je, zoals ik, leiding geeft, gaat het er ook om dat je de medewerker geeft wat die nodig heeft om goed, of soms beter, te kunnen functioneren. Alweer een kwestie van balans. Want het is net zoals met het opvoeden van kinderen: de 1 heeft iets anders nodig dan de ander. En: het moet wel allemaal passen in de lijn die is uitgestippeld door het MT; de richting die we uitgaan. Daar begint klantgerichtheid dus al. En het uitdragen daarvan.

    Verder ben ik een fervent buiten de lijntjes kleurder, maar het is niet iets wat je iemand op kan leggen. Zoals het ook niet werkt als je iemand de opdracht geeft om nu eens even lekker creatief te zijn.

    Enfin, mijn eigenlijke vraag is: Wat wil je?
    En: welke voorwaarden schep je om dat te bereiken?

    Want dat je voorlopig gaat regelen in plaats van managen zegt mij niet zo veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @MC Slasaus wat ik aanhaalde was een citaat van Jolanda Fekkes uit de training resultaat gericht werken. Ga het regelen ipv alles in uren, procedures, taken, bevoegdheden etc gelijk te willen vastleggen. Is allemaal ook belangrijk, maar leg alleen dat vast wat moet en geef ruimte. Kader niet teveel van te voren in, geef wel koers. Die staat in ons meerjarenbeleidsplan. En inderdaad, een kwestie van balans, de één zal veel kader willen, verder uitgewerkt in werkplannen, targets etc, de ander wil liever zelf aan de slag. Maatwerk.

    BeantwoordenVerwijderen