dinsdag 13 april 2010

cheating


Door een paar dagen vrij te nemen, ernstig veel afspraken in mijn agenda en weinig tijd voor 'fun' in het werk (hoe zo? mijn werk is natuurlijk één en al fun ;-) loop ik nu achter met 23 dingen. Dus ga ik een beetje zitten vals spelen. Ik heb keurig de account aangemaakt voor Flickr, ik ben er niet echt kapot van moet ik zeggen. Ik kan het niet goed benoemen, maar ik voel me meer thuis bij Picasa. Daar had ik al een account. Daar maak ik eerlijk gezegd ook niet vaak gebruik van. Alleen wanneer ik foto's met familie of vrienden wil delen en hun mailbox niet vol wil 'plempen' met foto's. En dan maak ik ze in veel gevallen niet breed beschikbaar omdat ik niet die behoefte heb al mijn foto's met jan en alleman te delen. De foto bij deze blog bijvoorbeeld staat op de gezamenlijke ning van 'De eerste klas', een reis met een aantal bibliotheekmensen en kunstenaars om te praten over een nieuwe bibliotheekopleiding. Dan vind ik het prima om ze op die site te uploaden, voor de rest hoeven ze van mij niet voor iedereen beschikbaar te zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat het handig is om je foto's te delen via Picasa of Flickr als je met een groep op vakantie bent geweest. Dat heb ik in het verleden ook wel gedaan. Zie ook de foto's die naast mijn blog staan van Georgie. Dat is wel een heerlijkheid. Geen lijstjes meer tijdens reunies wie welke foto nabesteld wil hebben, en dan maar hopen dat je je centen krijgt ;-)
Foto's bewerken doe ik thuis wel eens. Ik ben er eerlijk gezegd nogal lui in. Ik fotografeer braaf in RAW met mijn spiegelreflex omdat je dan de beste mogelijkheid hebt om nog iets te verbeteren als het toch allemaal net niet jofel er op is komen te staan. Praktijk is dat ik er meestal het automatische programma van Photoshop of Lightroom er op zet. Het gemak dient de mens. Pas als ik foto's ga uitselecteren voor een powerpointrapportage of voor het maken van een fotoboek dan wil ik nog wel eens dieper in de foto's duiken om te kijken of het nog iets beter uitgesneden kan oid. Voor de rest, ik ben er dus wat lui in. Geen prioriteit, dat zou je ook kunnen zeggen.
Dus ik kan met een gerust hart melden dat ik nu ding 7 en 8 (geloof ik ) bekeken heb. Been there, done that ;-) Nu alleen nog kijken of ik iets met de extra dingetjes moet zoals links naar Googlemaps....

O ja, dan is het natuurlijk nog wel handig als ik bedenk wat we er als bibliotheek mee kunnen.....
Hmmm, ik vind de link met Googlemaps wel aardig, en dan met foto's van onze vestigingen. Dat is wel een inkoppertje, dat geef ik toe. Vervolgens kan ik me wel voorstellen dat je iets met je activiteiten doet, maar of klanten daar nou altijd blij van worden weet ik niet.
En je kan natuurlijk altijd een leuke cursus geven in samen werking met een fotograaf of de volksuniverstiteit oid. En wie weet kun je wel reunies van vakanties hosten, ze kunnen de beamer bij ons lenen. Nee wacht.... even serieus... dat lijkt me wel wat. Klanten (en niet klanten) de gelegenheid bieden om hun foto's of filmpjes bij ons te vertonen, een doorlopende fotovertoning op een groot scherm. In plaats van tv, of afgewisseld met tv. Uw vakantiefoto's bij ons op de muur of op een videowall. Deel uw verhaal. En dan een inloopuur voor mensen die vragen willen stellen. Dat past perfect in onze beleidspeiler 'bijdragen'.

5 opmerkingen:

  1. Inkoppertjes mogen! Waarom niet? Je zegt het zelf: het gemak dient de mens, of in dit geval: de klant.
    Video-/fotowall i.p.v. schilderijen-expo lijkt me dus echt wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @angel: van bibliotheek 5 minutes of fame naar misschien wel een grootste carriere als fotograaf of filmer. Je kunt maar niet weten. Kunnen wij misschien ooit wel eens zeggen: " Hij/zij is bij ons begonnen met een videopresentatie in de bibliotheek".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zal ik dan beginnen als Kennemerwaardse paparazza/i ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @angel: paparazza's moeten het gewoon breed uitmeten in de Story, Privé, Telegraaf, Panorama.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En daar noem je zomaar boomverspillende bladen die ik niet lees! Ik doe het liever in de BiebFiles of op intranet. In het kader van de milieuvriendelijkheid natuurlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen