Vandaag had ik een ‘wandelgang’ gesprek met één van onze
medewerkers, Robert de Jong. We hadden het onder andere over hoe we als
bibliotheek kunnen innoveren. Of je als institutie moet innoveren van boven af,
of dat het van onder af moet gebeuren. Robert vond eigenlijk dat je als
directeur veel kon bereiken dan als medewerker alleen. Ik vind eigenlijk dat je
als medewerker, als je een aantal medestanders vindt, je veel meer kunt bereiken
dan je als directeur af kunt dwingen.
Voorbeeld van innovatie van boven af
Toen we 5 jaar geleden in Alkmaar over gingen tot het
invoeren van RFID en zelfbediening hadden we als managementteam ons als doel
gesteld dat dit tot uitbreiding van openingsuren moest leiden. Ervaringen
elders in het land hadden geleerd dat er één personeelslid kon komen te
vervallen op de bezetting van uitleenuren. Die uren die vrij zouden vallen
wilde het managementteam omzetten ten behoeve van het publiek, om meer
openingsuren te realiseren.
Wij wilden gelijk na invoering van de zelfbediening
de uitbreiding realiseren.
Toen we dat voorstelden kregen we een storm van kritiek over
ons heen. De klanten moesten eerst goed geholpen kunnen worden, die moesten
wennen aan de apparatuur. Daarom konden we niet zo maar de formatie inkorten.
We moesten eerst maar eens een half jaar proef draaien voordat we meer open
konden gaan.
We hebben toen als managementteam geluisterd naar de
kritiek, maar we hebben het omgedraaid. We hebben gelijk de openingstijden
verruimd. We hebben tijdens de drukke tijdstippen een invalmedewerker naast de
zelfbedieningsapparatuur gezet. En na ongeveer 3 tot 4 maanden hebben we de
inval stapsgewijs afgebouwd.
Als wij toen naar de medewerkers hadden geluisterd, waren er
waarschijnlijk nooit meer openingstijden gekomen. De tijd van medewerkers vult
zich namelijk van zelf op met andere werkzaamheden, die ook belangrijk zijn.
Maar wij wilden meer open met gelijkblijvende totale formatie. En dat is
gelukt.
Voorbeeld van innovatie vanaf de werkvloer
Ik noem drie voorbeelden die mooi verbeelden hoe er vanaf de
werkvloer kan worden geïnnoveerd. Collectievissen, openbibliotheken en #dtv.
Bij alle drie de initiatieven zijn het niet directeuren die het op pakken, het
zijn bevlogen bibliothecarissen. Bij collectievissen en bij dtv wordt het
initiatief gedragen door de medewerkers van de bibliotheek. Zij stoppen er zelf
tijd in, zoeken tijd in hun werktijd en er buiten. Zij maken collega’s
enthousiast. Als dit vanuit het management zou gebeuren zou het gelijk geïnstitutionaliseerd
worden. Er zouden uren vrij gespeeld moeten worden, taken en protocollen
beschreven, verantwoordelijken aangewezen etc. Dan slaat een dergelijk initiatief gelijk dood.
Ik ben groot voorstander van guerrilla-innovaties. Medewerkers die ergens voor
gaan en zelf tijd vrij maken, werktijd en eigen tijd om een initiatief waar ze
in geloven van de grond te krijgen. Je komt nergens als je alles altijd
afgemeten wilt doen in de tijd van je arbeidscontract.
Guerrilla knitting |
Bij openbibliotheken denk ik dat het goed is dat de
discussie is gestart op de werkvloer. Dat betekent namelijk dat er
bibliothecarissen zijn die snappen waar we voor staan. Dat de bibliotheek meer
is dan boeken uitlenen. Dat die vrije toegang tot informatie bewaakt moet
worden, en dat daar principiële opvattingen voor nodig zijn. Maar het moet ook
opgepakt worden door directies. Zij moeten er voor gaan staan, voor vrijheid op
internet. Zij moeten de politiek bewust maken wat ACTA, SOPA, PIPA allemaal
voor impact heeft. Dan heb je een sterk
verhaal. De directie draagt het uit daar waar het moet, en aan de balie kunnen
medewerkers klanten, burgers duidelijk maken wat vrije toegang tot informatie
is, en hoe die bedreigd wordt.
Goed stuk! Ik bedoelde alleen mijn opmerking "ik ben van een andere orde" niet helemaal zo. :)
BeantwoordenVerwijderenIk voelde mij gewoon niet iemand van de grote ideeën en superinnovatie.
Ik ben wel blij dat er een klimaat is waar medewerkers zich gesteund voelen in het nastreven van kleinere initiatieven zoals #dtv, #collectievissen en de wat grotere als Openbibliotheken. Dat is zeer zeker een verdienste van de directeur en het MT. :)
Noem onze versie van het google systeem, waarbij je als medewerker 15% van de tijd een eigen project uitwerkt en wat uiteindelijk misschien enorme winst oplevert voor de bibliotheek als geheel.
@Robert Het gaat vaak om 'beter goed gejat' dan slecht zelf bedacht ;-) En jij zit via Twitter en andere kanalen meer dan gemiddeld ingevoerd in wat er gebeurt. En dat is belangrijk. Dan kun je dingen elders op pikken en bij ons inbrengen. Dus zet je zelf nou niet onder de korenmaat, nergens voor nodig ;-)
Verwijderen