maandag 9 augustus 2010

bezuinigingen


Ik werd net gebeld door een verslaggeefster van Trouw. Of in onze bibliotheek ook bezuinigingen gaan plaatsvinden. Officieel weet ik nog van niets, onze drie gemeenten meldden ons alleen mondeling dat ze van plan zijn om op ons te bezuinigen. Er wordt gesproken over bezuinigingen van 5 tot 10 %. Vervolgens werd mij gevraagd wat we dan minder gingen doen: minder open, minder activiteiten, minder boeken? Ik heb uitgelegd dat wij gaan voor sterke vestigingen, geen winkels die niet of nauwelijks open zijn en waar de klant niet kan vinden wat hij zoekt. Dus dat zou kunnen betekenen dat er vestigingen gaan sluiten, en we gaan kijken of we een kleiner servicepunt voor doelgroepen ergens bij in kunnen huisvesten.

"Heilig verklaring" vestiging
Vervolgens kreeg ik de vraag of men dan een reportage kon maken van die betreffende vestiging. Dat heb ik afgewezen. Officieel weten wij nog van niks, en als ik ga noemen welke vestiging er gesloten gaat worden, loop ik het risicio dat de lokale bevolking zoveel protest aantekent dat deze vestiging heilig verklaard gaat worden. Dat wil ik niet, want dan kun je tot in lengte van dagen niets meer met die vestiging doen. Je krijgt er negen van de tien keer geen geld bij, je moet met minder hetzelfde aantal vestigingen in de lucht houden en resultaat is vaak dat je dan twee keer niks hebt (of in het geval van deze gemeente drie keer niks ;-. Uiteindelijk loopt je publiek dan toch weg, krijg jij het op je brood want je zou toch voor meer leden zorgen e.d. Of het pad om te kiezen voor sterke vestigingen en voor servicepunten gericht op doelgroepen de juiste is weet ik ook niet, ik denk dat het meer levensvatbaar is dan alles maar een beetje minder.

5 opmerkingen:

  1. Dag Erna, Trouw heeft zich ook bij ons gemeld. Bij media aandacht over bezuinigingen op bibliotheken concentreren we ons nu op bibliotheken die al een maatregel opgelegd hebben gekregen. Zie ook http://tinyurl.com/3yldr6j het nieuws bij RTL4 afgelopen zaterdag.
    Via de media met de gemeente gaan communiceren is zeker als het gesprek nog loopt te zeerste af te raden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Francien: helemaal eens, zie ook mijn DM aan jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij meerdere vestigingen in een grotere plaats begrijp ik de gedachtegang van, zonodig, filialen sluiten. Belangrijk voor de klant is dat hij niet te ver moete reizen, anders haakt hij onherroepelijk af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Bas ik ben het helemaal met je eens. Dus zoeken wij voor kleinere kernen naar mogelijkheden om de bibliotheek ergens bij in te huizen, en als er echt weinig geld is de bibliotheekfunctie ergens onder te brengen. Tegelijkertijd vind ik dat je niet met droge ogen een eigen vestiging voor minder dan 16 uur in de week openstelling in de lucht kunt houden. En we proberen om niet in de afbraakmodus mee te gaan, maar juist te zoeken naar manieren om dichter bij onze doelgroepen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal eens dat we moeten zijn waar de klant is. Dat hoeft niet persé in een bibliotheekgebouw, kan ook een school of iets dergelijks zijn, of wie weet later vnl. digitaal.
    Succes in deze wat mindere tijden. Soms zit het mee en soms zit het tegen, een beetje laconiek blijven maar, is mijn advies. Dan hou je het het langste vol.

    BeantwoordenVerwijderen